De här reglerna har uppgjorts av blåsorkesterförbunden i vårt land och endast de tävlingar som har genomförts enligt dem kan godkännas av förbunden.
För tävlingsverksamheten upprätthåller de finländska blåsorkesterförbunden Finlands svenska sång- och musikförbund (FSSMF), Soitinmusiikkiliitto (SOLI), Suomen Puhallinorkesteriliitto (SPOL) och Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) en gemensam FM-tävlingsnämnd. Förbunden utnämner en till tre medlemmar från varje förbund till FM-tävlingsnämnden för en tvåårsperiod, som börjar den första april. Nämndens ordförande väljs för två tävlingsperioder från de olika förbunden i följande ordning: SPOL, SOLI, STM, FSSMF. Följande tidpunkt för val av ny ordförande infaller vid det månadsskifte som följer efter tävlingarna år 2009, och därpå följande ordförandeskifte på motsvarande sätt efter de två följande tävlingarna. Sammankallare av mötena är i första hand ordföranden. De övriga funktionärerna väljer nämnden inom sig. Nämnden är beslutsför om minst 3/4 av förbunden är representerade vid mötet.
Nämnden har som uppgift att upprätthålla en förteckning över kompositionernas nivåklassificering, välja tävlingsort, välja och godkänna de obligatoriska och valfria kompositionerna i tävlingen samt godkänna domarna.
Tävlingarna arrangeras med två års mellanrum. Den arrangerande instansen förutsätts anhålla om att få ordna tävlingarna genom att kontakta ordföranden eller verksamhetsledaren (motsv.) för något av ovannämnda förbund på Blåsdagarna på våren föregående år. Dennas uppgift är att på begäran informera de andra förbunden inom två veckor. Ifall någon tävlingsarrangör inte har uppenbarat sig före den 15 april under jämna år, är det nämndens uppgift att ta fram en tävlingsort eller besluta om att hålla tävlingarna vid någon annan tidpunkt.
Tävlingsarrangören meddelar om tävlingarna senast 11 månader före evenemanget officiellt i de olika förbundens tidningar och tidningar inom musikbranschen samt via internet. Av annonsen ska framgå ort, tidpunkt, kontaktuppgifterna till tävlingsarrangören och serierna. De obligatoriska verken ska meddelas minst sex månader före tävlingen.
Till anmälan ska bifogas deltagarnas namnförteckning, instrument, eventuella assistenter som kan anses vara professionella och födelsetiden för deltagarna i serie C (se punkt Orkesterserier). Nämnden granskar vid behov lämpligheten hos de orkestrar som deltar i tävlingarna och det program de framför utgående från de anmälningar de fått av tävlingsarrangörerna.
I tävlingarna kan sådana blåsorkestrar delta som verkat i minst två år utan avbrott. Tävlingarna är indelade i fem serier:
1. Serie för professionella
Öppen för alla orkestrar oberoende av åldersgräns. Orkestern ska bestå av minst 40 musiker, programtiden är 15–30 minuter och nivåklassificeringen för de verk som framförs 5–6.
2. Serie A
Ingen åldersgräns, antalet professionella eller assistenter i orkestern får vara sammanlagt högst fem, men högst 10 % av deltagarna. Orkestern ska bestå av minst 32 musiker, programtiden är 15–25 minuter och nivåklassificeringen för de verk som framförs 4–6.
3. Serie B
Ingen åldersgräns, antalet professionella eller assistenter i orkestern får vara sammanlagt högst fyra, men högst 10 % av deltagarna. Orkestern ska bestå av minst 20 musiker, programtiden är 10–20 minuter och nivåklassificeringen för de verk som framförs 3–4.
4. Serie C
Den övre åldersgränsen för deltagarna: har fyllt 16 år under tävlingsåret. Av orkestermedlemmarna får högst 10 % av deltagarna vara över 16 år, dock högst fyra musiker. I orkestern får finnas högst två assistenter. Åldersgränsen gäller även dem, och de får inte vara professionella. Orkestern ska bestå av minst 15 musiker. Programtiden är 8–15 minuter och nivåklassificeringen för de verk som framförs 2–3.
5. Fri serie
Målgrupper är amatörer som spelar dans- eller underhållningsmusik eller traditionell blåsmusik. Orkestern ska bestå av minst 15 blåsmusiker och programtiden får vara högst 15 minuter. I serien finns inga begränsningar i fråga om professionella eller assistenter.
Domarna består av fem medlemmar, av vilka minst tre är kapellmästare samt två andra som kan vara experter/kompositörer inom blåsmusikbranschen. FM-tävlingsnämnden utser en av medlemmarna till ordförande för domarna. Tävlingsarrangörer utser en sekreterare för domarna.
Vid domarmötet före tävlingen ska en av arrangören utsedd övervakare redogöra för de principer som efterföljs och som gäller schemat och förhållandena under tävlingarna. Ordföranden klargör tävlingsreglerna, principerna för poängberäkning samt de faktorer som påverkar domarnas arbete för domarna.
Före varje tävlingsprestation ansvarar övervakaren för att orkestern har fått information om omklädningsutrymmena, tidsplanen för övningar och plats samt schemat och platserna för förberedelserna inför tävlingen och uppträdandena. Han eller hon granskar även medlemmarna i orkestern samt förser sekreteraren med uppgifter om antalet assistenter som påverkar poängberäkningen.
Då tävlingsprestationen börjar tar sekreteraren tid och mäter tiden för hela uppträdandet från början av uppträdandet till dess slut.
I varje serie framför orkestern ett obligatoriskt verk och ett till två valfria verk. De kompositioner som framgår av förteckningen över nivåklassificering har klassificerats i sex nivåer. Syftet med förteckningen är att ge en bild av vad som krävs av de kompositioner som lämpar sig för de olika serierna. Ifall en tävlande vill avvika från det program som nämnden gjort upp, beslutar nämnden om verket är lämpligt att uppföra. För varje orkester ska reserveras fem minuter för framförande av ett uppvärmningsstycke. Uppvärmningsstycket bedöms inte.
Domarna ger självständigt varje orkester ett poängtal mellan 0 och 100 för de obligatoriska och valfria verken.
Det som bedöms är:
• intonation
• klang
• tolkning
• artikulering
• dynamik
• rytm
• framförande
• balans.
Domarna är förpliktade att ge respons på ovannämnda punkter antingen verbalt eller med siffror. Den numerära responsen kan vara betonad, varvid den sammanlagda summan inte kan vara densamma som ovannämnda totala poängsumma. Den ger snarare en bild av nivån på de olika delområdena och deras förhållande till varandra. Sekreteraren kan också tillsammans med domarna göra upp en gemensam respons separat för varje orkester. Diskussion mellan domarna om tävlingsprestationerna under tävlingens gång är inte tillåten. Sekreteraren samlar in bedömningsblanketterna efter att varje serie avslutats för poängberäkning.
Placeringarna baserar sig på slutpoängen för de poängsummor som domarna utdelat och där den som fått den större summan vinner över den mindre.
Slutpoängen består av följande:
Först utdelar domarna domarpoäng (0–100) separat för den obligatoriska och valfria prestationen. Ifall det finns två valfria verk, ges en gemensam domarpoäng för dem.
Prestationens poängsumma räknas ut för båda prestationerna separat så att från båda poängsummorna avdras först den högsta och den lägsta domarpoängen. Summan av de tre kvarblivna domarpoängen dividerad med tre är den poängsumma som orkestern fått för sin prestation. Därmed får orkestern två poängtal för sin prestation på skalan 0–100, av vilka det ena är poängtalet för den obligatoriska och det andra poängtalet för den valfria prestationen.
Summan av de här två poängtalen dividerad med två utgör de slutgiltiga poängen för orkestern före avrundning och eventuella avdrag. Slutpoängen avrundas till närmaste tal med 0,5 poängs noggrannhet. Från denna summa ska ännu avdras eventuella poäng som förlorats på grund av extra assistenter eller på grund av att tiden underskridits/överskridits, varvid orkestern egentliga slutpoäng kan uträknas.
Till exempel:
Från de poäng som domarna gett för den obligatiska prestationen 79-84-82-80-86 => avdras det lägsta (79) och högsta poängtalet (86)?_Poängsumman för den obligatoriska prestationen (84+82+80)/3 = 82
Av de poäng som domarna gett för den valfria prestationen 76-83-82-79-84 => avdrar man det lägsta (76) och det högsta poängtalet (84)?_Poängsumman för den valfria prestationen (83+82+79)/3 = 81,33
Slutpoäng_: (82 + 81,33)/2 = 81,67 => 81,5 + 1,5 (överskridning av tiden 48 sek.) + 3 (två extra assistenter) = 77
Som professionell anses en sådan musiker som spelar sitt huvudinstrument i orkestern och som även spelar det som sitt huvudsakliga arbete. Som professionell anses likaså en musiker som studerar vid Sibelius-Akademin, vid yrkeshögskola eller motsvarande utländsk skola, och som har avlagt B-examen samt som spelar samma huvudinstrument även i den orkester som deltar i tävlingen. Som huvudinstrument anses även ett instrument som hör till samma instrumentfamilj såsom trumpet/kornett, valthorn/althorn eller klarinett/essklarinett.
Assistent är en musiker som inte regelbundet spelar i en orkester; dock tar man inte ställning till huruvida han eller hon är professionell.
Ifall orkestern vill använda sig av flera professionella eller assistenter än vad som ingår i orkesterns serie, avdras 1,5 poäng/extra musiker från slutpoängen. Om tiden underskrids eller överskrids innebär det att 1,5 poäng dras av för varje inledd minut.
Det är tillåtet att använda assistenter utan att det leder till poängavdrag vid följande instrument:
• engelskt horn
• essklarinett
• altklarinett
• basklarinett
• fagott
• harpa
• slagverk, ifall det redan finns två slagverkare i orkestern.
Det blir heller inte poängavdrag ifall man använder sig av assistenter, om det sker på grund av att en ordinarie musiker har insjuknat (läkarintyg). Om en assistents deltagande i ovannämnda fall ökar antalet professionella så att det överskrider det maximala antalet, påverkar det poängavdragen såsom ovan har konstaterats.
Som princip vad gäller för alla delar kan anses att assistenter i regel inte har placerats i uppgifter som stämledare, utan man försöker berika klangen i orkestern med hjälp av dem.
Nivåer som tilldelas orkestrarna:
• Guldmedaljnivå med hedersomnämnande 90 poäng eller mer
• Guldmedaljnivå 80 poäng eller mer
• Silvermedaljnivå 70 poäng eller mer
• Bronsmedaljnivå 60 poäng eller mer
Oenigheter och tvister om hur reglerna ska tolkas avgörs under tävlingen av det kollegium som består av tävlingsarrangören och domarna. Oklarheter som berör domarnas verksamhet avgörs av FM-tävlingsnämnden eller blåsorkesterförbundens samarbetsorgan.
SPOL
Raine Ampuja, ordförande
Jouni Auramo
Markku Korhonen
SOLI
Tero Haikala
Ville Paakkunainen
STM
Sami Hietaharju
Sanna-Mari Holma
Annika Granlund
FSSMF
Conny Sundman
Peter Roos